ALLE JULIE MARIANNE SILJE HELEN VERONICA

HOVEDSIDE OM JULIE GRATISDESIGN PORTFOLIO FØLG BLOGGEN

FOTOTIPS: FOTOGRAFERING I DÅRLIG LYS

19.10.2016 // kl.20:55 // Tips: Foto // 10 kommentarer

Det er ingen hemmelighet at lys er en avgjørende faktor når det kommer til fotografering, og det aller beste resultatet får man når man tar bilder i naturlig dagslys. Hva gjør man da når man bor i Norge og det er mørkt nesten hele vintersesongen? I dette innlegget tenkte jeg derfor å komme med noen tips til fotografering i dårlig lys. Husk at dette på ingen måte er en fasit, men noen tips i forhold til hvordan jeg gjør det.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

KAMERAINNSTILLINGER:

Jeg er, som mange andre, allergisk mot kameraets innebygde blits. Jeg synes den flater ut og ødelegger bildene mer enn den hjelper. Derfor klapper vi igjen blitsen og stiller inn innstillingene slik at vi slipper å bruke den. Først må du stille kameraet over på manuelle innstillinger og deretter forholder vi oss til lukkertid, blender og ISO.

LUKKERTID: Det første jeg stiller inn er lukkertiden. Jo lenger lukkertid jo mer lys slipper du inn, men man må også huske at lenger lukkertid også lettere gir bevegelser i bildet. Jeg har kommet frem til at 1/80 er maks om man ikke har stativ.

BLENDER: Blenderen styrer hvor mye lys du slipper inn, og jo større blender du har (lavt tall) jo lysere blir bildene. Blenderen styrer også dybdeskarpheten i bildet så stor blender vil gi deg en mer uklar bakgrunn på objektet. Jeg stiller alltid denne til ett så lavt tall som mulig, men om du skal ta bilde av mange personer kan du ikke ha for stor blender, for da vil noen personer bli ute av fokus pga. dybdeskarpheten.

PS! Standardobjektivet som følger med kameraet har sjeldent mulighet for veldig stor blender - så om du ønsker større blender bør du investere i et fastobjektiv f.eks 35mm eller 55mm. Disse kan gjerne gi så stor blender som f.1.4 eller f.1.8, mens objektivet som følger med kameraet som regel ikke kan gi høyere blender enn f.3.5.

ISO: Når lukkertiden er satt til maks tid og blenderen til maks størrelse stiller jeg inn ISOen. ISOen styrer kameraets lysfølsomhet og jo høyere denne er, jo lysere blir bildene. En tommelfingerregel er allikevel å alltid ha denne så lav som mulig, da høyere ISO gir mer støy/korn i bildet. Her er det veldig forskjell fra kamera til kamera i forhold til hvor godt det støtter høye ISO-verdier uten å gi mye støy. 

Kort oppsummert:
1) Så lang lukkertid som mulig uten at bildene blir uklare - f.eks: 1/80
2) Så stor blender som mulig ? f.eks: f 1.8 
3) Still ISO så høyt du må for at bildene skal bli lyse nok, men ikke høyre enn nødvendig pga. støy.

REDIGERING:

Når man tar bilder i innelys får man som oftest et ganske uflatterende gult lys. Man kan stille inn hvitbalansen på kameraet for å nøytralisere dette, men jeg synes det er en enkel ting å ordne i etterbehandling ved å stille på kurver. Jeg bruker alltid Photoshop til redigering, men jeg har funnet et bra gratisalternativ: https://pixlr.com/editor/ og det er med dette programmet jeg skal vise dere redigering av kurver nå.

FØR / ETTER

1) Velg justeringer i toppmenyen og deretter kurver.
2) Velg blå fra dropdown-menyen kanal. Deretter drar du opp det blå i bildet.

3) Velg rød fra dropdown-menyen kanal. Deretter drar du ned det røde i bildet.
4) Til slutt velger du RGB fra dropdown-menyen kanal, og stiller på kurven for å lysne bildet slik du ønsker.

​Håper dette innlegget kunne gi deg noen nye tips! Lik og del gjerne innlegget med dine venner!

Q: Lærte du noe nytt? Noe annet du ønsker tips om?

#foto #fototips #fotolys #lys #fotografering #bilde #bilderedigering #photoshop #photoshoptips #fotoredigering #blender #objektiv #olympus #olympuspen

10 kommentarer

Elin Slåen

19.10.2016 kl.21:23

Takk for gode tips :)

Julie Husvær Madsen

21.10.2016 kl.20:38

Elin Slåen: Tusen takk! Hyggelig at du likte de :)

Silje Helen Sjøthun

19.10.2016 kl.22:34

Tusen takk for godt tips <3 du er flink til å forklare det også! Veldig bra :-)

Julie Husvær Madsen

21.10.2016 kl.20:38

Silje Helen Sjøthun: Tusen takk :) <3

Victoria Larsen

20.10.2016 kl.10:20

Takk for veldig gode tips! Du er veldig flink :)

Julie Husvær Madsen

21.10.2016 kl.20:38

Victoria Larsen: Tusen takk! Så hyggelig at du synes det :)

dvergpinschere i mitt hjerte

20.10.2016 kl.23:17

Flotte tips!

Julie Husvær Madsen

21.10.2016 kl.20:37

dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk! :)

Fotomagasin

10.11.2016 kl.22:20

Veldig bra innlegg!

Iselin Renée

21.01.2017 kl.22:56

Gode tips :)