ALLE JULIE MARIANNE SILJE HELEN VERONICA

HOVEDSIDE OM JULIE GRATISDESIGN PORTFOLIO FØLG BLOGGEN

Tips: Foto :

FOTOTIPS: FOTOGRAFERING I DÅRLIG LYS

19.10.2016 // kl.20:55 // Tips: Foto // 10 kommentarer

Det er ingen hemmelighet at lys er en avgjørende faktor når det kommer til fotografering, og det aller beste resultatet får man når man tar bilder i naturlig dagslys. Hva gjør man da når man bor i Norge og det er mørkt nesten hele vintersesongen? I dette innlegget tenkte jeg derfor å komme med noen tips til fotografering i dårlig lys. Husk at dette på ingen måte er en fasit, men noen tips i forhold til hvordan jeg gjør det.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

KAMERAINNSTILLINGER:

Jeg er, som mange andre, allergisk mot kameraets innebygde blits. Jeg synes den flater ut og ødelegger bildene mer enn den hjelper. Derfor klapper vi igjen blitsen og stiller inn innstillingene slik at vi slipper å bruke den. Først må du stille kameraet over på manuelle innstillinger og deretter forholder vi oss til lukkertid, blender og ISO.

LUKKERTID: Det første jeg stiller inn er lukkertiden. Jo lenger lukkertid jo mer lys slipper du inn, men man må også huske at lenger lukkertid også lettere gir bevegelser i bildet. Jeg har kommet frem til at 1/80 er maks om man ikke har stativ.

BLENDER: Blenderen styrer hvor mye lys du slipper inn, og jo større blender du har (lavt tall) jo lysere blir bildene. Blenderen styrer også dybdeskarpheten i bildet så stor blender vil gi deg en mer uklar bakgrunn på objektet. Jeg stiller alltid denne til ett så lavt tall som mulig, men om du skal ta bilde av mange personer kan du ikke ha for stor blender, for da vil noen personer bli ute av fokus pga. dybdeskarpheten.

PS! Standardobjektivet som følger med kameraet har sjeldent mulighet for veldig stor blender - så om du ønsker større blender bør du investere i et fastobjektiv f.eks 35mm eller 55mm. Disse kan gjerne gi så stor blender som f.1.4 eller f.1.8, mens objektivet som følger med kameraet som regel ikke kan gi høyere blender enn f.3.5.

ISO: Når lukkertiden er satt til maks tid og blenderen til maks størrelse stiller jeg inn ISOen. ISOen styrer kameraets lysfølsomhet og jo høyere denne er, jo lysere blir bildene. En tommelfingerregel er allikevel å alltid ha denne så lav som mulig, da høyere ISO gir mer støy/korn i bildet. Her er det veldig forskjell fra kamera til kamera i forhold til hvor godt det støtter høye ISO-verdier uten å gi mye støy. 

Kort oppsummert:
1) Så lang lukkertid som mulig uten at bildene blir uklare - f.eks: 1/80
2) Så stor blender som mulig ? f.eks: f 1.8 
3) Still ISO så høyt du må for at bildene skal bli lyse nok, men ikke høyre enn nødvendig pga. støy.

REDIGERING:

Når man tar bilder i innelys får man som oftest et ganske uflatterende gult lys. Man kan stille inn hvitbalansen på kameraet for å nøytralisere dette, men jeg synes det er en enkel ting å ordne i etterbehandling ved å stille på kurver. Jeg bruker alltid Photoshop til redigering, men jeg har funnet et bra gratisalternativ: https://pixlr.com/editor/ og det er med dette programmet jeg skal vise dere redigering av kurver nå.

FØR / ETTER

1) Velg justeringer i toppmenyen og deretter kurver.
2) Velg blå fra dropdown-menyen kanal. Deretter drar du opp det blå i bildet.

3) Velg rød fra dropdown-menyen kanal. Deretter drar du ned det røde i bildet.
4) Til slutt velger du RGB fra dropdown-menyen kanal, og stiller på kurven for å lysne bildet slik du ønsker.

​Håper dette innlegget kunne gi deg noen nye tips! Lik og del gjerne innlegget med dine venner!

Q: Lærte du noe nytt? Noe annet du ønsker tips om?

#foto #fototips #fotolys #lys #fotografering #bilde #bilderedigering #photoshop #photoshoptips #fotoredigering #blender #objektiv #olympus #olympuspen

Enkel bildebehandling for alle

05.01.2013 // kl.11:14 // Tips: Foto // 9 kommentarer

Jeg bruker alltid Photoshop til å redigere bilder, men jeg tenkte å vise dere et bra, gratis alternativ. 

Programmet finner du her: pixlr.com/editor/ 
Du bruker det direkte på internett og det krever ingen nedlasting.

Under følger en liten film som viser noen enkle grep til å forbedre et bilde. 
Dette er tilnærmet lik de samme type redigeringene jeg pleier å gjøre i Photoshop. 

FØR  / ETTER

Q: Hvilket program bruker du til å redigere bilder? Hva synes du om filmen?

SUPERSMART OG BILLIG KAMERATILBEHØR

20.11.2012 // kl.22:13 // Tips: Foto // 13 kommentarer

Jeg elsker å ta bilder, men er det en ting jeg hater er det den innebygde kamera blitzen.
Det harde, hvite lyset som gjør ansiktet blankt som om man skulle jogget en mil...
Derfor bruker jeg ca. aldri blitz når jeg tar bilder, noe som ofte gir fryktelig dårlig lys og krever masse redigering for å få et bra resultat.
Ekstern blitz er både dyrt og tungt å ta med rundt, derfor ble jeg veldig glad når jeg kom over denne smarte løsningen hos Clas Ohlson   - Blitzdiffuser.

En pakke inneholder 3 diffusere; hvit (nøytralt lys) , oransj (varmt lys) og blå (kaldt lys).
Ønsket diffuser plasseres foran blitzen med medfølgende holder og gjør at blitzlyset spres og gir et mykere lys.
En billig softbox til blitzen rett og slett. 

Clas Ohlson - 59 kr

Her kan dere se eksempler. (PS! Alle bilder her helt uredigerte, tatt fra samme vinkel og med samme kamerainnstillinger) 

Først 1.) med vanlig kamerablitz og 2.) uten blitz 

Her er bilder med diffuserene:

Det første er den hvite, min favoritt. Den endrer ikke noe med lyset, men gjør blitzen mykere. 

Her er med den oransje diffuseren:

Her er med den blå diffuseren:

Q: Hva synes dere? Hvilken likte du best?

PHOTOSHOP TIPS: Linjer over bildet

13.09.2012 // kl.14:46 // Tips: Foto // 8 kommentarer

Har fått flere forespørsler om hvordan jeg får linjer over bildet. Her kommer en liten guide. Håper dere liker det! 
(Denne teknikken krever Photoshop)  

♦ Direktelink til Brushen finner du HER 

Q: Hva synes du om filmen? 

JULIES FOTOTIPS

21.08.2012 // kl.13:35 // Tips: Foto // 13 kommentarer

Foto er en av mine store interesser og opp gjennom tiden på Media, Visuelle Kunstfag og design, i tillegg til mye selvlært har jeg plukket opp noen tips til å ta bra bilder.
Her er noen enkle fototips, men husk dette er kun ut i fra min mening.

- Utsnitt / plassering:
Tenk på utsnitt og plassering av objekter i bildet. Hvor du plasserer objektet ditt er avgjørende på resultatet.
Den typiske plasseringen av objektet er å midtstille f.eks personen i bildet. Dette gir et utrolig kjedelig uttrykk spør du meg. Prøv heller å sidestille personen i bildet. Tenk også på bakgrunnen din. Det er ikke fint at det f.eks kommer en lyktestolpe opp av hodet til modellen.

Midtstilt // Sidestilt:

- Luft i blikkretningen:
Du bør prøve å plassere personen slik at det blir mest luft i blikkretningen, altså den veien personen er stilt eller ser, slik at den ikke "stanger i kanten".

"Stanger i kanten" // Luft i blikkretningen:

- Jobb med vinkler og beskjæringer:
Å for eksempel sette seg på huk kan ta et bilde fra kjedelig til spennende. Prøv å tenk annerledes, jobb med vinkler og prøv deg frem. I tillegg kan det være spennende å beskjære bildene på annerledes måter. Ingen regel sier at hele personen skal synes.

Normalt utsnitt // Beskjært utsnitt:

Husk undervinkling gjør en person stor. Overvinkling gjør en person liten. I tillegg bør du tenke på at det som er nærest kamera ser størst ut og det lengst vekk ser da minst ut.

Normalperspektiv // Undervinklet // Overvinklet :

- Enkel bildebehandling:
Noen enkle grep i et bildebehandlingsprogram kan gjøre underverker for et bilde. Øk litt på kontraster, lysstyrke og endre litt på fargejusteringene, og vips har du et fantastisk bilde.
Photoshop er min favoritt, men også dyrt. Det finnes gratis program som f.eks Pixlr eller Gimp som er verdt å teste ut.

- Kamerainnstillinger:
Har du speilreflekskamera anbefaler jeg deg å sette deg litt inn i innstillingene. Endring av blenderen gir deg helt forsjellige resultater på bildene dine.
Stor blender (lavt tall) gir deg bilder med liten dybdeskarphet, det vi si bilder med uklar bakgrunn.
Liten blender (stort tall) gir deg bilder med stor dybdeskarphet, bilder hvor alt er klart.

Liten blender // Stor blender:

- Øv og prøv:
Ta med deg kamera, ta masse bilder og prøv deg frem. Finn på nye ting og være kreativ.
Øvelse gjør mester! Lykke til ;)

Q: Hva synes du om tipsene? Noe du vil tilføre??

PHOTOSHOP TIPS: Skarpe øyne / myk hud

22.07.2012 // kl.22:53 // Tips: Foto // 12 kommentarer

Ofte ønsker man å gjøre noen deler av et bilde skarpe og andre myke, som for eksempel skarpe øyne og myk hud. I dette innlegget skal jeg vise dere hvordan jeg pleier å redigere bildene mine i forhold til dette.

PS! Har du ikke Photoshop kan dere gjøre de samme tingene i gratisprogrammet PIXLR  

FØR  //  ETTER 

Photoshop tips: Skarpe øyne / myk hud from Julie Husvær on Vimeo.

Beskrivelse:
1. Kopier bakgrunnslaget
2. FILTER --> SHARPEN --> UNSHARP MASK
3. Visk bort de delene du ønsker å ikke gjøre skarpe
4. Kopier bakgrunnslaget igjen
5. FILER --> BLUR --> GUSSIAN BLUR
6. Visk bort de delene du ikke ønsker å gjøre myke

Håper dere likte filmen og kom gjerne med forslag på andre tips dere ønsker!!